Nová řada 5 od společnosti DEUTZ-FAHR opět určuje směr v segmentu kompaktních traktorů. Jednotlivé modely o výkonu 98, 110 a 122 koňských sil (5100, 5110 a 5120) patří mezi to nejlepší na současném traktorovém trhu – vsaďte na maximální efektivitu, vysokou produktivitu, špičkový komfort a nejnižší spotřebu na trhu – vše v moderním designu spojeném s účelností pro každodenní používání
Spousta síly v malém balení
Díky modulární stavbě je nová řada 5 velmi výkonná a přesto kompaktní. Vždyť délka traktoru je pouze 4 m. Přitom motor i převodovka a další části stroje jsou dimenzované pro daleko větší výkony. Ostatně použitý motor DEUTZ 3,6 TCD je nejnovější stupeň vývoje motorové techniky. Celkem jsou k dispozici 3 modely v různých výbavách. Pro náročné uživatele a profesionály je jasná volba verze „P“, obsahující ty nejpokročilejší technologie, které lze dnes v traktorech najít. Proto je standardně také plně elektricky ovládána. Pro ty zákazníky, kteří sázejí na klasiku je zde několik dalších výbavových verzí. Zde se elektronika nutně omezuje pouze na motor a důležité řídící funkce. Vše ostatní je čistě na požadavku zákazníka. Nově je v tomto segmentu možné vybavit traktor i odpruženou přední nápravou a kabinou. Díky integraci systému známého z výkonnějších modelových řad jsou traktory nové modelové řady 5 jedny z nejpohodlnějších na trhu.
Vše na co si jen vzpomenete
Novou řadu 5 je možné vybavit vším, na co si jen vzpomenete. Záleží především na tom, co od Vašeho nového stroje očekáváte a jaké práce s ním budete vykonávat. Jenom u převodovek máte na výběr ze 4 verzí od základní mechanické 10×10 až po top verzi 60×60 s třínásobným powershiftem. Elektrohydraulická reverzace s možností nastavení citlivosti změnu směru jízdy je u řady 5 standardem. Stejně tak u hydraulického systému si můžete vybrat mezi jednoduchým, ale spolehlivým zubovým čerpadlem s max. průtokem 60 l/min, inovativním tandemovým čerpadlem s maximálním průtokem 60l/min již při 1600 ot/min nebo nejvýkonnější verzí s max. průtokem až 90 l/min. Volba je možná i u ovládání. Zvolte si klasické mechanické ovládání pomocí táhel nebo plně elektronické ovládání s regulací času a průtoku.
Běžnou každodenní práci pak zpříjemňuje nová prostorná kabina s perfektním výhledem na všechny strany i na čelní nakladač. Při práci s nakladačem pak obsluha ocení pokročilé funkce jako Stop&Go umožňující zastavení bez nutnosti stisku spojkového pedálu nebo možnost zvýšení rychlosti otáčení předních kol.
Nová řada DEUTZ-FAHR 5 přesvědčí v každém momentě. Díky 100% všestrannosti není činnost, která by tyto moderní stroje zaskočila nebo kterou by nemohli vykonávat – dokáže být ten nejlepší traktor v každém ohledu.
Motor
Nový čtyřválcový motor DEUTZ o objemu 3,6 l je opravdovým klenot a unikát. Jako jediný čtyřválec na trhu v současnosti splňuje emisní normu Euro 3B bez nutnosti použití filtru nebo technologie SCR. Přitom motoroví inženýři ze společnosti Deutz AG dokázali zdánlivě nemožné – zvýšili výkon a dále výrazně snížili spotřebu. Díky tomu je nový DEUTZ 3,6 L TI nejúspornějším motorem v této výkonové kategorii.
Za tyto jedinečné parametry vděčí tento nový agregát souboru špičkových technologií vyvinutých přímo pro motory DEUTZ a pro použití v zemědělství. Výkon a sílu mu dodává vstřikovací systém DCR (DEUTZ Common Rail) se dvěma vstřikovacími čerpadly pracujícími s tlakem až 1600 barů, elektronické řízení motoru DPC (Deutz Power Control), čtyři ventily na válec nebo například proporcionálně řízený ventilátor, který chladí, pouze když je to opravdu potřeba. O emise se pak stará systém externí recirkulace výfukových plynů a DOC katalyzátor.
Zemědělské kořeny jsou v novém motoru poznat v každém parametru. Krouticí moment je prakticky konstantní a velmi blízko maximální hodnotě v širokém spektru otáček. Především mezi 1600 a 1900 ot/min pak uživatel ocení výborný zátah a mohutnou sílu. Přitom na konci dne bude příjemně překvapen velmi nízkou spotřebou.
Motory DEUTZ se vyrábí již od roku 1864. Tak jako tenkrát jsou symbolem pro vysoký výkon, příkladnou hospodárnost a především spolehlivost. Pro všechny tyto vlastnosti se staly motory DEUTZ legendou. I proto nepatří mezi nejlevnější komponenty. Na kvalitě DEUTZ rozhodně nešetří. Ovšem to co stojí více na počátku, se mnohonásobně každému vrátí. Jenom úspory na pohonných hmotách během několika let více než vrátí i větší rozdíl v prodejní ceně.
Převodovka
Díky modulárnímu konceptu uplatněného na nové řadě 5 je možné traktor bez obtíží vybavit různými typy komponent – tak jak si to zákazník přeje. Asi nejzásadnější částí traktoru po motoru je převodovka. Ta určuje nejenom komfort používání, ale také určení stroje. U nové řady 5 má proto zákazník na výběr mezi základní variantou 10×10 (5 stupňů, 2 skupiny) stejnou variantou doplněnou o plazivé a superplazivé převody 20×20 (5 stupňů, 4 skupiny), dále pak „ECO Speed“ variantou 30×30 (5 stupňů, 2 skupiny a 3 stupně řazené pod zatížením) a nejlepší možnou variantou 60×60 slučující všechny součásti dohromady (5 stupňů, 4 skupiny a 3 stupně řazené pod zatížením).
Komfort nemusí nutně znamenat vysokou cenu
I když počet převodů se může lišit, u nejčastěji prováděné činnosti, změně směru jízdy, je dnes již pouze jediná varianta – elektrohydraulická reverzace. Tato je navíc pouze u DEUTZ-FAHRU dodávána s možností individuálně si nastavit rychlost/citlivost změny směru (obojí standard u všech verzí). V rámci balíčku je s elektrohydraulickou reverzací ještě dále dodávána komfortní spojka. Tato funkce umožňuje rozpojení spojky pomocí tlačítka na řadicí páce – spojkový pedál se tak stává téměř přebytečným. V případě časté práce s nakladačem je výborné vybavit si traktor funkcí Stop&Go, která umožňuje zastavení a opětovný rozjezd bez nutnosti sešlápnutí spojkového pedálu. Jemné manévrování a nakládání, popojíždění a spousta jiných činností ještě nikdy nebyla jednodušší. Ve verzi „P“ pak traktory nové řady 5 nabízí ještě další funkce jako je automatické řazení převodů pod zatížením, vyrovnávání rychlostí mezi jednotlivými převody a všechny výše zmíněné funkce ve standardu.
Základem hospodárného traktoru je úsporný motor. To ovšem ještě nezaručuje, že bude traktor opravdu hospodárný. Aby se takovým mohl stát, musí být veškeré traktorové komponenty optimalizovány na maximálně efektivní provoz. To se samozřejmě týká i převodovky, která vedle vynikající účinnosti umožňuje i dosažení nejvyšší povolené rychlosti na českých silnicích – 40 km/h – při snížených otáčkách motoru (převodovka 30×30 a 60×60).
Vývodová hřídel
DEUTZ-FAHR nabízí jako jeden z mála u většiny všech svých modelů 4 rychlosti vývodové hřídele – 540/540E/1000/1000E. Především u kompaktních traktorů a u traktorů střední třídy je to obrovská výhoda, která rozšiřuje možnosti hospodárného nasazení traktoru. A když hospodárného, tak opravdu. Je prokázáno, že ekonomické rychlosti snižují u méně náročných prací spotřebu až o 16%. Přední vývodová hřídel se dodává na přání a je poháněná přímo z motoru.
V kompaktních traktorech je PTO velmi často využívána a proto je její snadné ovládání. I z tohoto důvodu jsou obě vývodové hřídele ovládány elektrohydraulicky ovladači umístěnými ergonomicky na pravém panelu. Tyto pak ovládají mokrou spojku umožňující modulovaný rozběh vývodové hřídele. Riziko poškození stroje náhlým trhavým sepnutím je tak minimalizováno. Nastavení otáček vývodové hřídele se provádí mechanicky pomocí pák vlevo vedle sedadla řidiče.
Tlačítko spouštění PTO je umístěné kromě kabiny i na obou zadních blatnících. Pootočení vývodové hřídele při zapojování je otázkou jednoho stisku. Další novinkou v této výkonové třídě je automatické vypínání a zapínání vývodové hřídele. Moment vypnutí/sepnutí určuje výška ramen zadního tříbodového závěsu. Bezpečné a pohodlné zároveň.
Hydraulický systém
V dnešní době existuje mnoho zařízení, které sice nevyžadují vysoký výkon motoru, ale zato jsou velmi náročné na výkon hydraulického systému. 100-130 koňských sil až na výjimky dostačuje na většinu činností. Výkon hydraulického systému těchto strojů ovšem ne vždy plně dostačuje. U DEUTZ-FAHRU mysleli při vývoji nové řady 5 i na tento pomalu ale jistě přicházející problém. Základní verze zůstává hydraulické čerpadlo o max. průtoku 60l/min. Tato volba ale bude spíš okrajovou variantou dodávanou na přání.
Většina traktorů nové řady 5 je vybavena novým hydraulickým systémem ECO Flow. Tento sice také disponuje maximálním průtokem 60l/min, tedy stejným jako u základní varianty. Zásadní rozdíl je v dosažení maximálního průtoku, kdy verze ECO dodává plný průtok již od 1600 ot/min – díky sepnutí menšího přídavného čerpadla. Práce s nakladačem či se zařízeními vyžadující vyšší hydraulický příkon tak již neznamenají provoz stroje na plný plyn a vysokou spotřebu. U DEUTZ-FAHRU to jde i jinak – pohodlně, příjemně a přitom úsporně. Oba výše uvedené systémy jsou spojeny s mechanickým ovládáním až 4 hydraulických okruhů s možností nastavení průtoku.
Více výkonu pro náročné
Pro opravdu náročné uživatele a profesionály z oblastí služeb nabízí pouze verze „P“ ještě výkonnější systém – tandemové čerpadlo s výkonem 90 l/min. Tento systém také dosahuje výkonu 60 l/min již při 1600 ot/min, ovšem jeho maximální průtok jde ještě výše. Traktory s tímto hydraulickým systémem jsou dále vybaveny systémem „Flow Sensing“ simulující systém Load Sensing bez nutnosti instalace drahého a složitého čerpadla s variabilním průtokem.
Díky speciálnímu ventilu je v situacích, kdy není požadován hydraulický výkon, jednoduše propouštěn zpět do olejové nádrže. Tím je výsledná energetická náročnost systému držena na úrovni volnoběžných otáček motor, jelikož olej protéká bez odporu. Tento systém je navíc spojen s elektrohydraulickým ovládáním až 5 hydraulických okruhů s nastavením průtoku a času.
Dostatek síly pro každý případ
Všechny modely nové řady 5 od DEUTZ-FAHRU jsou vybaveny elektrohydraulickým ovládáním zadního tříbodového závěsu (EHR). Ve standardu mají jak polohovou, tak silovou regulaci. Na přání a v kombinaci s radarem je k dispozici i regulace prokluzu. Dále mají všechny modely funkci rychlozdvihu a spouštění, regulaci rychlosti zdvihu a spouštění, plovoucí polohu a regulaci kmitů při přepravě. Standardní provedení má maximální kapacitou 4 650 kg. Na přání je možné objednat zadní tříbodový závěs s kapacitou až 6 600 kg. Integrovaný přední tříbodový závěs je schopen zvednout břemeno s váhou až 1 850 kg a jeho písty jsou dvojčinné.
Kabina a ovládání
DEUTZ-FAHR řada 5 je nově vybavena novou kabinou „E-Class“, která je výsledkem spolupráce mezi DEUTZ-FAHREM a světově proslulým studiem Italdesing Giugiaro, nabízí velmi funkční pracovní prostředí s komfortem na nejvyšší úrovni. Bohatá základní výbava je doplněna o širokou nabídku doplňků, jako je mechanické nebo pneumatické odpružení kabiny i sedadla řidiče, střecha s velkým střešním oknem, automatická klimatizace a další pokročilé výbavové prvky.
Chytré provedení jednotlivých detailů a použití inovativních materiálů v příjemných barevných odstínech vytvářejí příjemné a atraktivní prostředí, ve kterém je každodenní práce radost. Optimální viditelnost z kabiny a promyšlené umístění ovládacích prvků vynášejí nejenom kabinu ale celou modelovou řadu DEUTZ-FAHR 5 Series na samou špičku ve světě kompaktních traktorů.
Veškeré ovládání s výjimkou nastavení rychlosti PTO a ruční brzdy se nachází na pravém ovládacím panelu. Zde najdeme řadicí páku, ovladače převodovky uzávěrek diferenciálu, pohonu všech kol a motoru včetně dvou pamětí otáček (oranžová), ovladače vývodových hřídelí (žlutá), mechanické nebo elektrohydraulické ovládání hydraulických okruhů (modrá) a ovládání zadního tříbodového závěsu (zelená). Ovládání řízení se nachází na sloupku volantu. Ovládání světel na pravém B sloupku. Na přání je dodáván i integrovaný panel ovládání světel.
Novinkou v tomto segmentu traktorů je barevný pracovní displej umístěný na A-sloupku kabiny (pouze verze „P“). Na tomto inovativním informačním terminálu se zobrazují veškeré provozní informace. V aplikaci výkonnostní monitor je možné sledovat různé výkonové parametry podle pozemku a typu zařízení. Součástí výbavy „P“ je i známý souvraťový management „Comfortip“, který se taktéž zobrazuje na barevném pracovním displeji, a umožňuje uložení veškerých funkcí traktoru do opakující se pracovní sekvence (max. 16 funkcí).
Komfort
Nový DEUTZ-FAHR je po všech stránkách opět lepší a komfortnější
Pohodlí a komfort při práci je jeden z klíčových faktorů ovlivňující produktivitu obsluhy – tedy po spotřebě druhý klíčový faktor přímo spojený s hospodárností traktoru. Proto vždy DEUTZ-FAHR dbá na pohodlí obsluhy v maximální možné míře. A výbavových prvků zaměřených na komfort obsluhy je u nové řady 5 opravdu hodně.
Vzduchem odpružené sedadlo řidiče a klimatizace jsou dnes již samozřejmostí. I zde šel DEUTZ-FAHR dále a nabízí automatickou klimatizace pro ideální klima bez starostí. Další prvky výrazně ovlivňující komfort je přední odpružená náprava. Systém odpružení od DEUTZ-FAHRU je známý svou vynikající účinností a 100% funkčností bez ohledu na polohu nápravy. Díky tomu vykazuje vyšší stupeň snížení vibrací a rázů než jiné systémy. V kombinaci s mechanickým nebo dokonce pneumatickým odpružením kabiny jsou pak vibrace působící na řidiče výrazně eliminovány.
Nový DEUTZ-FAHR překvapí ale i v jiných ohledech. Široké schůdky do kabiny a pohodlný nástup nejsou vždy samozřejmostí. Nová „E-Class“ kabina je navíc neobvykle prostorná a patří k největším na trhu. Pocit stísněnosti v nové řadě 5 nezažijete. Další drobností, kterou uživatel ocení až při každodenním užívání, při brzkých ranních výjezdech nebo práci v noci je osvětlení nástupního prostoru do traktoru. Neméně důležité je dobré rozmístění pracovních světel a velká osvětlená plocha. I tento zdánlivě subjektivní faktor přispívá k menší únavě řidiče a tudíž k vyššímu výkonu bez chyb.
V kabině pak každý ocení dostatek schránek na dokumenty a osobní věci. K dispozici je i chlazená schránka na nápoje nebo šikovný držák na mobil vyhotovený z protiskluzového měkčeného materiálu.
Těžko budete hledat stroj, ve kterém se budete cítit tak pohodlně jako v nové řadě 5.